CBP onderzoekt privacy studenten-ov
25 February, 2010Het College Bescherming Persoonsgegevens gaat een onderzoek instellen naar het privacybeleid rond de ov-chipkaart voor studenten. De NS en enkele regionale vervoersbedrijven verplichten studenten in- en uit te checken, ook op dagen dat ze vrij mogen reizen. Wanneer dit niet wordt gedaan kan de student een boete krijgen van 35 euro. De juridische studentenorganisatie Clinic heeft het CBP zover gekregen om het onderzoek te starten. De studenten worden bijgestaan door advocaat Gerrit-Jan Zwenne die ook verbonden is aan elaw@leiden. Zwenne
schreef vorige week in het Financieel Dagblad dat hij vermoedt dat de NS de gegevens wil hebben om er geld mee te verdienen, bijvoorbeeld door de gegevens te gebruiken bij marketingcampagnes. Het ministerie van verkeer meldt dat studenten gewoon een anonieme OV-chipkaart kunnen gebruiken, alleen dan zonder de korting waar ze recht op hebben.




February 25th, 2010 at 10:02
Bij de NS hoef je niet in te checken als je vrij mag reizen. Nooit gedaan en nog geen problemen mee gehad. Stond in januari overigens ook in de Metro/Spits advertentie
February 25th, 2010 at 10:13
@Michiel
Die paaltjes om in te checken zijn dus alleen voor niet-studenten/mensen die geen ov meer hebben?
February 25th, 2010 at 10:30
Onlangs is mijn pas geblokkeerd omdat ik 12x niet uit heb gecheckt op gratisreisdagen
Dus hop, naar GVB servicepunt. De baliemedewerkster gaf als logische verklaring voor het blokkeren; Ja, anders kunnen we niet precies zien waar u bent geweest. Stasi praktijken kortom
Pas is overigens wel gratis gedeblokkeerd.
February 25th, 2010 at 10:53
@Michel: correct, met afleesapparaat van conducteur zien ze wat voor OV chipkaart je hebt.
Bij week OV heb je dus in het weekend de keuze of je incheckt (moet er wel minimaal bedrag op chip geladen zijn) of gewoon een kaartje met korting erbij koopt. Inchecken is in ieder geval goedkoper voor een enkeltje, voor een retourtje weet ik het niet. Bovenstaande blijft in ieder geval zo tot 2013.
February 25th, 2010 at 18:56
Niet helemaal waar Krielsen. Heb al geregeld een uitgebreide discussie met verschillende conducteurs gehad. Als je een week OV hebt, kan je in het weekend nog niet inchecken met je Studenten-OV. Dit werkt nog niet. Dus je zal altijd een kaartje met korting moeten kopen.
De reactie van de conducteur was dat ‘alle studenten’ een brief ontvangen hadden dat inchecken nog niet werkte. Ik ben nog geen enkele student tegengekomen die deze brief ontvangen heeft en heb dit gemeld aan de conducteur. De beste man begon mij toen te beschuldigen omdat ik niet goed had gelezen op de site van het studenten OV. Na hem uitgelegd te hebben dat ik hem niet beschuldigde van het invoeren van een systeem wat nog niet uitontwikkeld is, dus dat het onterecht was mij te beschuldigen omdat ik niet op de hoogte zou zijn van dit incomplete systeem, gaf hij mij gelijk en droop af.
Lang verhaal kort: waardeloos systeem en je kan de NS hier altijd de schuld van geven..
February 25th, 2010 at 21:25
Inchecken hoeft/werkt nu nog niet, maar op den duur zal iedereen moeten inchecken (althans, dat is het idee). Bij GVB, RET, Connexxion is het zo dat iedereen (!) moet inchecken.
“Het ministerie van verkeer meldt dat studenten gewoon een anonieme OV-chipkaart kunnen gebruiken, alleen dan zonder de korting waar ze recht op hebben.”
Absurd antwoord. Ze zeggen dus gewoon: als het je niet zint, dan koop je maar een kaartje. Anoniem reizen is dus onmogelijk. Fantastisch dat dit nu eindelijk wordt onderkend.
February 25th, 2010 at 22:35
Is er hier iemand die al eens geprobeerd heeft van Groningen naar de Randstad te treinen zonder uit te checken. Schijnt maar tien euro te kosten.
February 26th, 2010 at 2:51
Nee, ik kom nooit in Groningen
(en dat blijft vooralsnog zo)
February 26th, 2010 at 12:15
Of naar Maastricht?
February 26th, 2010 at 13:27
@Eeuwige student
Het idee is leuk, helaas kost dat met een anonieme kaart 20, en met een niet-anonieme kaart kan je dat grapje weer niet te vaak uithalen omdat dan je kaart geblokkeerd wordt. (zie Berry hierboven)
February 26th, 2010 at 18:33
Als je twee chipkaarten hebt, kun je heel gemakkelijk voor de helft van de prijs reizen, zonder aantoonbaar fraude te plegen.
February 26th, 2010 at 21:54
@Mr. S
Klopt, dat trucje is hier al eens eerder gepost.
February 27th, 2010 at 0:53
@Mr.S of Simon; vertel..?
February 27th, 2010 at 13:10
Ik kan me herinneren (’t was niet lang gelden) dat je privacy een recht was en dat gebruikelijk alleen bewezen misdadigers op dit recht moesten inleveren. Naar je vingerafdruk werd bijvoorbeeld alleen gevraagd als je een bewezen crimineel was.
Kennis is macht. Geef je een overheid of bedrijf veel kennis, dan geef je het veel macht. En Macht corrumperend. Al die gegevens zijn niet onschuldige feitjes. Ze kunnen gebruikt worden; jij kunt dan gebruikt worden. Ze kunnen misbruikt worden; jij kunt dan misbruikt worden.
In 1939 ging men in Nederland op persoonskaarten bijhouden welke religie je had. Met de beste intenties; in geval van overlijden kon je de juiste begrafenis krijgen. Maar hoe denk u dat de Duitse bezetters deze informatie gebruikten?
Hoe denk u dat de bestuurders van de toekomst deze gegevens zullen gebruiken? Denkt u dat bedrijven veel geven om uw privacy?
Verzet je tegen mensen die zich niet met hun eigen zaken kunnen bemoeien: Het gaat ze niks aan waar u heen reist. Wil men het toch weten, dan zou u toch daar niet mee lastig gevallen moeten worden, op wat voor manier dan ook?
Onthoud: het is niet onschuldig. Grote organisaties kunnen grote dingen met veel kleine gegevens. Misschien grote dingen die u niet wenst, maar als het even kan word u niets gevraagd.
Goed artikel. Meer kritische journalistiek op Soggen.nl!!! (en als het even kan onderzoeksjournalistiek.) Ga zo door.
February 27th, 2010 at 14:25
@ Berry,
http://www.soggen.nl/?p=1161
February 27th, 2010 at 14:25
In de comments zoeken
February 27th, 2010 at 19:19
@jorrit: aan bewezen criminelen werd om vingerafdrukken gevraagd? Waar heb je die voor nodig als je al weet dat ze ‘het gedaan hebben’? Mijn idee is altijd geweest dat verdachten om vingerafdrukken gevraagd kon worden.
February 28th, 2010 at 17:47
@Beulkamp
Dat is waar. (Ik heb me ook een beetje emotioneel uitgelaten in mijn post.) Maar als er geen goede aanleiding is, is de vraag onterecht, vind ik. Ik heb het natuurlijk over het paspoort, en waarschuw dat de aanleidingen ergens op gebaseerd moeten zijn, en niet bijvoorbeeld zoiets subjectiefs als een ‘ gevoel van veligheid creeeren’.